Antalya Büyükşehir Belediyesi, Avrupa Birliği tarafından finanse edilen CLIMAAX-MUHIR Projesi kapsamında kritik bir çalıştaya ev sahipliği yaptı. “Bilimden Eyleme II: Antalya Kentsel Isı Adası Ve Aşırı Sıcaklara Karşı Eylem Planı Katkı Çalıştayı” adıyla düzenlenen etkinlikte, iklim değişikliğinin kent üzerindeki etkileri masaya yatırıldı. Kamu kurumları, sivil toplum örgütleri ve akademisyenlerin katılımıyla gerçekleşen çalıştayda, sunumlar ve yuvarlak masa tartışmalarıyla somut çözüm önerileri geliştirildi.
Gelecek Nesiller İçin Acil Adımlar
Çalıştayın açılışında konuşan Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dr. Çiğdem Hacıoğlu, iklim krizinin etkilerini ilk kez 2021 yılındaki Manavgat orman yangınında hissettiklerini vurguladı. Hacıoğlu, yangının ardından Kumluca’da sel felaketi yaşandığını, Kepez’de ise aşırı yağışların afete dönüştüğünü belirterek, “Tüm bu olaylar bizi harekete geçirdi. 2022’de Türkiye’nin ilk İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Daire Başkanlığı’nı kurduk. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak için projelerimiz sürüyor” dedi.
19 İlçede Kapsamlı Risk Analizi
İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Dairesi Başkanlığı’nda görevli Uzman Araştırmacı Dr. Fulya Kandemir, “CLIMAAX Bulguları Işığında Antalya’da Aşırı Sıcaklar ve Kentsel Isı Adası” başlıklı bir sunum yaptı. Dr. Kandemir, proje kapsamında 19 ilçede sıcak hava dalgaları ve kentsel ısı adası risk analizlerinin tamamlandığını açıkladı. Antalya’nın bugünü ve 2085 yılına kadar olan projeksiyonlarını hazırladıklarını belirten Kandemir, hazırlanan eylem planının Türkiye’de bu alandaki ilk örnek olacağını söyledi. Ayrıca Antalya’nın, Birleşmiş Milletler Çevre Programı’nın “50°C’de 50 Şehir” girişimine seçildiğini ve en üst düzey taahhüt olan eylem planı taahhüdünü vererek 15 şehir arasına girdiğini ifade etti. Kent, “Sıcaklarla Mücadele” ortaklığına da katılmaya hak kazandı.
Uzmanlardan Çarpıcı Uyarılar
Çalıştaya konuşmacı olarak katılan Süleyman Demirel Üniversitesi’nden Prof. Dr. Hüseyin Gül, iklim değişikliğinin gezegenin bir numaralı sorunu olduğunu vurguladı. Gül, “İklim değişikliği tüm ekosistemi kökten değiştiriyor. Araştırmalar, 2040’lı yıllarda dünyanın en kötü senaryoda 4 derece daha ısınacağını gösteriyor. Antalya’da son 25 yılda sıcaklık yaklaşık 0,75°C arttı” dedi. Akdeniz Üniversitesi’nden Prof. Dr. Dilek Koç San ise “Kentsel Isı Adası Etkisinin Uzaktan Algılama ile Belirlenmesi” konulu sunumunda, arazi yüzey sıcaklıklarını azaltmaya yönelik planlama önerilerini paylaştı.
Çalıştayın Çıktıları ve Gelecek Adımlar
Etkinlik kapsamında, MUHIR projesinin çıktıları olan kentsel ısı adası etkisi, aşırı sıcaklar ve sıcak hava dalgalarına ilişkin tespitler, günümüz sonuçları ve gelecek tahminleri katılımcılarla paylaşıldı. Çalıştay, Antalya’nın iklim değişikliğine uyum kapasitesini artırmak ve somut eylem planları oluşturmak için önemli bir platform oldu. Belediye yetkilileri, elde edilen veriler ışığında kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler geliştirmeyi hedefliyor.
Kaynak: Beyaz Haber Ajansı